
 
 



2 
 

 

 

 

 

 

   
 

     http://serbia.nlembassy.org/  
 

Realizaciju ovog projekta finansijski je podržala Ambasada Kraljevine Holandije.  
 

Izneti stavovi pripadaju isključivo autorima  i ne moraju predstavljati zvaničan stav 
Ambasade Kraljevine Holandije.  

 

 

 

         
              

Realizaciju ovog projekta, finansijski je podržala Fondacija za otvoreno društvo, Srbija. 
          

Izneti stavovi pripadaju isključivo autorima i ne moraju predstavljati zvaničan stav 
Fondacije za otvoreno društvo, Srbija. 

 

 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

http://serbia.nlembassy.org/


3 
 

 

 

 

 

 

 

 

SADRŽAJ 

 

 

I  SLOBODA IZRAŽAVANJA ........................................................................................................................ 4 

 

II MONITORING IMPLEMENTACIJE POSTOJEĆIH PROPISA ............................................................. 8 

 

III  MONITORING PROCESA USVAJANJA NOVIH ZAKONA ................................................................ 10 

 

IV MONITORING RADA REGULATORNIH TELA, DRŽAVNIH ORGANA I KOLEKTIVNIH  

ORGANIZACIJA ZA ZAŠTITU AUTORSKOG I SRODNIH PRAVA ................................................ 15 

REGULATORNA TELA ............................................................................................................................. 15 

DRŽAVNI ORGANI .................................................................................................................................... 17 

 

V PROCES DIGITALIZACIJE ...................................................................................................................... 18 

 

VI  PROCES PRIVATIZACIJE........................................................................................................................ 18 

 

VII ZAKLJUČAK ............................................................................................................................................... 20 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



4 
 

I  SLOBODA IZRAŽAVANJA  

 

U periodu na koji se ovaj monitoring izveštaj odnosi zabeleženo je više slučajeva koji ukazuju na 

moguće povrede slobode izražavanja.  

 

1.  Pretnje i pritisci 

 

1.1.  Redakcija dnevnog lista ,,Naše novine” saopštila je da je Negovan Šaranović, sekretar opštine 

Podujevo, pretio Neđeljku Zejaku, dopisniku ovog dnevnog lista iz Prištine, rečima da „novinaru 

bednih novina i onima koji stoje iza teksta Vladin poverenik na KiM lice s poternice, nema života ni na 

Kosovu ni u Srbiji”. U tekstu koji su ,,Naše novine” objavile navodi se, između ostalog, da je Negovan 

Šaranović pravosnažnom presudom Okružnog suda u Požarevcu, od 21. oktobra 2008. godine, osuđen 

na deset meseci zatvora zbog zloupotrebe službenog položaja. Negovan Šaranović je nakon 

objavljivanja teksta demantovao informacije koje su u njemu navedene, a redakcija ,,Naših novina” je 

demanti objavila. Prema pisanju tog dnevnog lista, Šaranović je, uprkos pravosnažnoj osudi na kaznu 

zatvora, obavljao funkciju načelnika Gradske uprave u Prištini i postavljen je na mesto sekretara 

Privremenog veća Podujeva. Uslov za raspoređivanje na ova dva radna mesta jeste da lice nije pod 

istragom i da se protiv njega ne vodi krivični postupak.  

 

Zakonom o javnom informisanju propisano je da se ideje, informacije i mišljenja o pojavama, 

događajima i ličnostima o kojima javnost ima opravdani interes da zna, objavljuju u javnim glasilima 

slobodno, bez obzira na način na koji je informacija pribavljena. Posebno, Zakonom je propisano da 

niko ne sme, ni na posredan način, da ograničava slobodu javnog informisanja nijednim načinom 

podesnim da ograniči slobodan protok ideja, informacija i mišljenja, niti da vrši bilo kakav fizički ili 

drugi pritisak na javno glasilo i njegovo osoblje, kao ni uticaj podesan da ih omete u obavljanju posla. 

U konkretnom slučaju novinar se, koristeći podatke iz dokumenta nadležnog državnog organa – 

sudske presude, bavio temom koja se nesumnjivo svrstava u teme od javnog interesa. Iz tog razloga su 

,,Naše novine” imale pravo da objave informaciju o tome da je sekretar opštine Podujevo, uprkos 

pravosnažnoj presudi kojom je osuđen na zatvorsku kaznu, obavljao funkciju načelnika Gradske 

uprave u Prištini i da je bio postavljen na mesto sekretara Privremenog veća Podujeva. Preteći 

telefonski pozivi upućeni novinaru zbog objavljivanja informacija o stvarima koje su od javnog 

interesa nesumnjivo su podesni za to da ograniče slobodan protok informacija i ometu redakciju u 

obavljanju svog posla. Krivičnim zakonikom Republike Srbije predviđeno je da će se onaj ko ugrozi 

sigurnost licu koje obavlja poslove od javnog značaja u oblasti informisanja, što novinar u navedenom 

slučaju svakako jeste, ako je pretnja koja mu je upućena u direktnoj vezi s tim poslovima, kazniti 

novčanom kaznom zatvora od šest meseci do pet godina. Mediji nisu preneli da je protiv Šaranovića u 

navedenom slučaju neki postupak pokrenut. 



5 
 

1.2.  Dušan Stanojević, direktor klinike GAK ,,Narodni front”, prema pisanju dnevnih novina ,,Kurir”, 

uputio je niz uvreda na račun novinarke ovog dnevnog lista koja se bavila ispitivanjem slučaja smrti 

bebe na porođaju u ovom porodilištu. Prema navodima redakcije ,,Kurira”, novinarka je pitala 

direktora GAK ,,Narodni front” šta piše u izveštaju unutrašnje kontrole, kojim je utvrđeno da je smrt 

bebe nastupila usled lekarske greške, i da li će doktorka koja je bila dežurna 28. jula i odbila da porodi 

ženu čija je beba kasnije umrla, jer joj je termin bio zakazan za sutradan, snositi posledice za ovaj 

postupak.  

 

Do sada više puta citirane odredbe Zakona o javnom informisanju propisuju da javne službe imaju 

obavezu da informacije o svom radu učine dostupnim za javnost i to pod jednakim uslovima za sve 

novinare i sva javna glasila. Navedeno se svakako odnosi i na ,,Narodni front”, Ginekološko-akušersku 

kliniku u Beogradu. Zakonom o javnom informisanju propisano je i to da se ideje, informacije i 

mišljenja o pojavama, događajima i ličnostima o kojima javnost ima opravdani interes da zna, u javnim 

glasilima objavljuju slobodno. Takođe, istim Zakonom je posebno propisano i to da niko ne sme, ni na 

posredan način, da ograničava slobodu javnog informisanja nijednim načinom podesnim da ograniči 

slobodan protok ideja, niti da vrši uticaj podesan da ih omete u obavljanju posla. Niz uvreda upućenih 

novinarki koja se bavila razlozima koji su doveli do smrti bebe i nalazima unutrašnje kontrole same 

ustanove nesumnjivo predstavljaju narušavanje slobode izražavanja. Ovde posebno treba istaći to da 

se uvredama upućenim novinaru narušava ne samo njegovo pravo da izveštava o događaju, pojavi ili 

ličnosti već i pravo javnosti da te informacije nesmetano prima.   

 

2. Sudski postupci 

 

2.1.  Osnovno javno tužilaštvo podiglo je optužni predlog protiv Milutina Ilića, direktora JKP 

„Gradska toplana” iz Niša, i dvojice njegovih saradnika Dobrivoja Stanimirovića i Mije Jankovića, zbog 

pretnji upućenih uredniku Internet portala „Južne vesti” Predragu Blagojeviću. U optužnom predlogu 

navodi se da je direktor Ilić zajedno sa Stanimirovićem i Jankovićem, sa umišljajem i u uračunljivom 

stanju, u telefonskim razgovorima uputio Blagojeviću brojne pretnje. Podsetimo, uredniku „Južnih 

vesti” je, prema pisanju medija, Milutin Ilić pretio početkom aprila ove godine, nezadovoljan zbog 

pisanja ovog portala o zapošljavanju partijskih kadrova u tom preduzeću. Istog dana dvojica 

muškaraca koji su se predstavili kao Janković iz Toplane i pukovnik Dobrivoje iz Prištine pozvali su 

Blagojevića telefonom i upozorili ga na to da „pazi šta piše“ i da se „ne igra sa nekim stvarima“. Tražili 

su od Blagojevića da se tokom večeri susretne sa njima kako bi „razjasnili neke stvari“, a „pukovnik 

Dobrivoje“ ga je obavestio o tome da će morati da da izjavu u vezi s onim što je pisao o Toplani, te da 

će, u protivnom, ukoliko to ne bude učinio, on ujutru sa policijom doći po njega. Južne vesti su, još u 

novembru prošle godine, pisale o Dobrivoju Stanimiroviću kao o jednom od dvojice članova vladajuće 

Srpske napredne stranke koji su se u Toplani zaposlili preko partijskih veza.    



6 
 

Zakonom o javnom informisanju propisano je to da javna preduzeća imaju obavezu da informacije o 

svom radu učine dostupnim za javnost, i to pod jednakim uslovima za sve novinare i sva javna glasila. 

Ideje, informacije i mišljenja o pojavama, događajima i ličnostima o kojima javnost ima opravdani 

interes da zna, u javnim glasilima se objavljuju slobodno, bez obzira na način na koji je informacija 

pribavljena. Posebno, Zakonom je propisano to da niko ne sme, ni na posredan način, da ograničava 

slobodu javnog informisanja, ni na koji način, a naročito ne pritiskom podobnim da novinare omete u 

obavljanju posla. Zapošljavanje u javnim preduzećima svakako jeste tema od javnog interesa, te su 

„Južne vesti” imale pravo da slobodno objave informacije o politici zapošljavanja, pa i o eventualnim 

zloupotrebama, koje bi se ogledale u privilegovanju kadrova vladajuće partije pri zapošljavanju. 

Štaviše, postojala je i obaveza JKP „Gradske toplane” da te informacije učine dostupnim medijima, jer 

je politika zapošljavanja sastavni deo rada i funkcionisanja javnih preduzeća. Preteći telefonski pozivi 

upućeni uredniku i novinaru zbog objavljivanja informacija o stvarima od javnog interesa podesni su 

da ograniče slobodan protok informacija i ometu redakciju u obavljanju svog posla. U konkretnom 

slučaju, Osnovno javno tužilaštvo tereti Ilića, Stanimirovića i Jankovića da su izvršili krivično delo 

ugrožavanja sigurnosti. Krivičnim zakonikom Republike Srbije predviđeno je da će se onaj ko 

sigurnost nekog lica ugrozi pretnjom da će napasti na njegov život ili telo, odnosno život ili telo njemu 

bliskog lica, kazniti novčanom kaznom ili zatvorom do jedne godine. Kvalifikovani oblik dela postoji 

ukoliko je pretnja usmerena prema licu koje obavlja poslove od javnog značaja u oblasti informisanja i 

ukoliko je pretnja u direktnoj vezi s tim poslovima, u kom slučaju je zaprećena kazna zatvora od šest 

meseci do pet godina. Sud, nakon što primi optužni predlog, isti dostavlja okrivljenima i zakazuje 

glavni pretres, po pravilu u roku od mesec dana, ali može i da, u slučaju da proceni da je to potrebno, 

zatraži da se sprovedu ili dopune pojedine istražne radnje.   

 

2.2.  Početkom avgusta ove godine dnevni list ,,Kurir” primio je tužbu za naknadu štete bivšeg 

ministra prosvete Žarka Obradovića. Bivši ministar je naknadu štete tražio zbog pretrpljenih duševnih 

bolova nastalih usled povrede časti i ugleda, do koje je došlo zbog informacija koje su se ticale 

poništavanja završnih ispita za upis u srednje škole, a koje su objavljene u „Kuriru”. Obradović je 

tražio naknadu štete u iznosu od 13,5 miliona dinara, odnosno po 900.000 dinara za svaki od trinaest 

tekstova koliko je ,,Kurir” o ovoj temi objavio. ,,Kurir“ je saopštio da je, pored tužbe, primio i 

Obradovićevu opomenu u kojoj se ovom listu stavlja u izgled druga tužba zbog novih tekstova o istoj 

temi. Novinarska udruženja osudila su postupak bivšeg ministra Obradovića, ocenivši ga kao 

nedopustivi pritisak na medije. 

 

Zakonom o javnom informisanju propisano je da državni organi, pa i ministri, imaju obavezu da 

informacije o svom radu učine dostupnim za javnost, pod jednakim uslovima za sve novinare i sva 

javna glasila. U Zakonu o javnom informisanju posebno se insistira na obavezi nosilaca političkih 

funkcija da pokažu viši stepen tolerancije u odnosu na kritiku i propisano je da su im prava na zaštitu 

privatnosti ograničena ako je informacija koja se odnosi na njih važna za javnost s obzirom na 



7 
 

činjenicu da vrše određenu funkciju. S druge strane, podnošenje tužbe sa visokim odštetnim 

zahtevom, kao i pretnja novom tužbom, posebno u situaciji kada iza takve tužbe stoji visoki državni 

funkcioner, nesumnjivo bi se mogli kvalifikovati kao ograničavanje slobode javnog informisanja 

zloupotrebom i svoje funkcije i samog prava na sudsku zaštitu, i to ograničavanje koje je podobno ne 

samo da omete novinare konkretnog medija u obavljanju posla već i da zaplaši druge i da na taj način 

jedan deo vlasti učini nedodirljivim za kritiku i kontrolu javnosti. Nesporna je činjenica da bi Žarko 

Obradović, koji je u vreme objavljivanja datih tekstova bio ministar prosvete, nužno morao biti u 

obavezi da pokaže viši stepen tolerancije prema kritičkim medijskim sadržajima koji se na njega 

odnose, budući da je poništavanje završnog ispita za upis u srednje škole na teritoriji Srbije tema od 

javnog značaja.   

 

2.3.  Privredni sud u Beogradu je sredinom avgusta dostavio presudu parničnim strankama u sporu 

koji je od 2008. godine vođen između tužioca ,,SOS kanal” d.o.o. iz Beograda i tuženih Republičke 

radiodifuzne agencije (RRA) i Republičke agencije za elektronske komunikacije (RATEL). Tom 

presudom utvrđeno je da 36. UHF kanal, dodeljen tužiocu na javnom konkursu za regionalne 

komercijalne televizijske stanice na području Beograda, ne omogućava kvalitetan prijem televizijskog 

signala. Presudom su tuženi obavezani da tužiocu solidarno isplate iznos od 463.634.000,00 dinara sa 

zakonskom zateznom kamatom na ime stvarne štete, iznos od 195.674.000,00 dinara sa zakonskom 

zateznom kamatom na ime izgubljene dobiti, iznos od 2.315.778,96 dinara na ime povraćaja iznosa 

uplaćenih za zakup opreme i predajnika i 3.160.602,80 dinara na ime troškova parničnog postupka. 

Pored navedenog, RATEL je obavezan da tužiocu vrati iznos od 5.118.634,92 dinara sa zakonskom 

zateznom kamatom na ime primljene naknade za korišćenje radio frekvencije, dok je RRA obavezana 

da tužiocu vrati iznos od 7.385.610,45 dinara sa zakonskom zateznom kamatom na ime povraćaja 

naknade za emitovanje televizijskog programa. I RATEL i RRA su protiv ove presude podneli žalbu 

Privrednom apelacionom sudu u Beogradu.  

 

Navedena presuda u medijima je propraćena serijom tekstova u kojima se insistiralo na odgovornosti, 

pre svega RATEL-a, za izuzetno visoku naknadu koja se ima isplatiti na štetu javnih prihoda, odnosno 

budžeta. Međutim, tu presudu niko nije podrobnije analizirao, iako je postupak koji je bio vođen 

veoma interesantan. Naime, po prvi put u praksi srpskih sudova trebalo je dati odgovor na pitanje – 

koje su granice odgovornosti regulatornog tela nadležnog za elektronske komunikacije, kada je reč o 

neuspehu u rešavanju problema štetnih smetnji u etru. Imajući u vidu da se brojni emiteri na 

dnevnom nivou susreću sa štetnim smetnjama u etru, to pitanje je izuzetno bitno za njihov rad. 

Nesporno je to da je SOS kanal, specijalizovani emiter sportskih programa, na javnom konkursu 2006. 

godine dobio dozvolu za regionalnu televizijsku mrežu u beogradskom regionu. Mreža je 

podrazumevala tri predajničke lokacije i tri emisiona kanala, među kojima i sporni 36. UHF kanal. 

Kako je na tom kanalu trpeo štetne smetnje, koje je proizvodila jedna televizijska stanica iz Rumunije, 

SOS je u više navrata tražio od RATEL-a i RRA zamenu kanala. RATEL se više puta obraćao, i to bez 



8 
 

uspeha, rumunskom regulatornom telu za aisistenciju u postupku međunarodne koordinacije 

korišćenja radiodifuznog spektra. Istovremeno, RATEL je SOS-u ukazivao na to da potencijal mreže za 

koju ima dozvolu nije u dovoljnoj meri iskorišćen, da predajnik koji emituje na 36. kanalu ne emituje 

dovoljnom snagom, kao i da se neki od preostalih kanala u mreži za koju je dobijena dozvola uopšte ne 

koriste. Na kraju, dobili smo neobičnu presudu. Ona jeste u korist emitera, ali drugim emiterima koji 

trpe štetne smetnje ne uliva nadu da bi i u njihovom slučaju presuda mogla biti slična. Na čitav niz 

pitanja i dalje nemamo definitivan odgovor. Nemamo odgovor na to šta je uzrok smetnji. Da li je to 

neovlašćeno emitovanje iz Rumunije? Da li propust u međunarodnoj koordinaciji? Greška u domaćem 

frekventnom planu ili činjenica da je SOS kanal emitovao slabom snagom i sa dve umesto sa tri 

predajničke lokacije? Da li je, u slučaju da je nemoguće otkloniti štetne smetnje, zamena kanala način 

da se problem reši, i šta se dešava u situaciji kada u frekventnom planu nema raspoloživih kanala? 

Takođe, da li RATEL uopšte može biti odgovoran za situaciju u kojoj kablovski operatori ne mogu 

primiti iz etra dovoljno kvalitetan signal za dalju kablovsku distribuciju (RATEL je presudom 

obavezan da plati štetu i po ovom osnovu)? Dalje, čak i ako bismo znali da su smetnje uzrokovane 

greškama u frekventnom planu, ne znamo ko bi bio odgovoran za štetu na taj način nanetu – RATEL 

koji plan predlaže ili Ministarstvo koje ga usvaja? Takođe, koja bi bila odgovornost RATEL-a za štetne 

smetnje ukoliko je njihovo neotklanjanje prouzrokovano ne propustom RATEL-a, već 

nekooperativnošću regulatora iz susedne jurisdikcije? Na kraju, ostaje otvoreno pitanje da li se emiter, 

ako prethodno nije stavio u funkciju čitavu mrežu za koju ima dozvolu ili ukoliko ju je stavio u funkciju 

ali sa daleko nižom snagom od dozvoljene, uopšte može pozvati na štetne smetnje? Zbog svega 

navedenog, odluka koju će drugostepeni sud doneti po žalbi biće veoma zanimljiva.   

 

 

II MONITORING IMPLEMENTACIJE POSTOJEĆIH PROPISA  

 

1.  Zakon o javnom informisanju  

 

1.1.  Implementacija Zakona o javnom informisanju obrađena je delom kroz odeljak o slobodi 

izražavanja.  

 

2.  Zakon o radiodifuziji 

 

2.1.  Savet Republičke radiodifuzne agencije je na sednici održanoj 9. avgusta 2013. godine odlučio 

da ne dodeli dozvolu za emitovanje TV programa sa nacionalnim pokrivanjem u mreži K5. Podsećamo, 

reč je o mreži na kojoj je, do oduzimanja dozvole, emitovala TV Avala. Krajem avgusta rešenje Saveta 

RRA dostavljeno je kandidatima TV Nova i Kopernikus TV.  



9 
 

Odluka je doneta tajnim glasanjem. Četiri člana Saveta nisu dala glas ni za jednog podnosioca prijave 

na konkurs, dva člana su glasala za TV Nova.rs, a tri su glasala za TV Kopernikus Svet plus 3. Kako 

nijedan kandidat nije dobio potrebnu većinu glasova, formalni uslovi za donošenje odluke, koje 

predviđa Zakon o radiodifuziji, nisu bili ispunjeni. Naime, Zakonom, u članu 32, propisano je da Savet 

odlučuje većinom glasova prisutnih članova, pod uslovom da je ispunjen kvorum za odlučivanje, koji 

čini najmanje pet članova, izuzev u slučajevima kada je Zakonom ili Statutom određeno drukčije. 

Statutom Republičke radiodifuzne agencije („Službeni glasnik RS”, br. 102/2005), u članu 20, 

propisano je da Savet o dodeli dozvola za emitovanje radio i TV programa, po sprovedenom 

konkursnom postupku, odlučuje kvalifikovanom većinom od pet glasova. U odnosu na dalji postupak, 

član 54 Zakona predviđa da podnosilac prijave koji je nezadovoljan odlukom Saveta ima pravo da u 

roku od 15 dana od dana dostavljanja odluke podnese prigovor Savetu, a Savet RRA o prigovoru 

odlučuje u roku od 30 dana od dana njegovog podnošenja. Odluka po prigovoru je konačna i protiv nje 

se može povesti upravni spor. Ono što je u odnosu na citirane propise evidentno jeste to da, budući da 

ni TV Nova ni Kopernikus TV nisu dobile glasove pet od devet članova Saveta, Zakonom predviđeni 

uslovi za dodeljivanje nacionalne dozvole za emitovanje TV programa nisu ispunjeni. Do kraja avgusta 

je rešenje o odbijanju dostavljeno podnosiocima prijave i čekala se konačna odluka po njihovim 

eventualnim prigovorima. Ono što ostaje nejasno jeste da li će RRA, u slučaju da prigovore odbije, 

nastaviti da insistira na svom tumačenju člana 49 stav 2 Zakona o radiodifuziji i raspisati novi javni 

konkurs ili će pak Ministarstvo spоlјnе i unutrаšnjе trgоvinе i tеlеkоmunikаciја izmeniti Plan 

raspodele radio frekvencija tako što će frekvencije u mreži K5, na kojoj je do oduzimanja dozvole 

emitovala bivša TV Avala, prenameniti za širenje Inicijalne mreže za digitalno emitovanje, što bi moglo 

da omogući simulkast (istovremeno emitovanje i analognog i digitalnog signala) za, po nekim 

procenama, više od 70% domaćinstava u Srbiji, te bi se na taj način olakšao i ubrzao proces 

digitalizacije. 

 

2.2.  Na istoj sednici Saveta RRA (9. avgusta 2013. godine) donete su i odluke o dodeljivanju 

dozvola za regionalno i lokalno pokrivanje, koje su donekle ostale u senci odluke o nedodeljivanju 

dozvole za nacionalno pokrivanje. Dozvole za emitovanje televizijskog programa za regionalna 

područja dobile su: TV Jedinstvo (za područje koje obuhvata gradove, odnosno opštine Novi Pazar, 

Tutin i Sjenicu), TV Kanal 3 (za područje Beograda) i TV Telemark (za područje koje obuhvata 

gradove, odnosno opštine Kraljevo, Čačak, Požegu, Gornji Milanovac, Arilje, Sevojno, Ivanjicu i 

Kosjerić). Za područje koje obuhvata gradove, odnosno opštine Knjaževac i Zaječar dozvolu za 

emitovanje radio programa dobio je Radio M55 iz Knjaževca. Dozvole za emitovanje RTV programa za 

lokalno područje dobilo je 11 emitera (8 za TV i 3 za radio).  

 

Među TV stanicama koje su dobile dozvolu za lokalno pokrivanje jeste i TV Trstenik, čiji je osnivač 

Javno preduzeće Radio i televizija Trstenik iz Trstenika – jedan od neprivatizovanih medija koji se 

finansiraju iz budžeta lokalnih samouprava. Odluka RRA da ovom emiteru dodeli dozvolu krajnje je 



10 
 

problematična, imajući u vidu činjenicu da je povlačenje države iz medijskog vlasništva definisano, 

između ostalog i Medijskom strategijom, kao cilj javne medijske politike u Srbiji. Takođe, imajući u 

vidu rešenja poslednje verzije Nacrta zakona o javnom informisanju i medijima, moglo bi se postaviti 

pitanje šta će se desiti sa dozvolama ove i sličnih RTV stanica koje ne uspeju da se privatizuju do kraja 

2014. godine. Podsećamo, Nacrt predviđa da se svi emiteri u javnoj svojini moraju privatizovati ili će 

prestati da postoje (biće izbrisani iz registra). Pri tom je odredba Nacrta zakona takva da se njom 

predviđa samo to da medij prestaje da postoji i da se briše iz registra javnih glasila. Važeći Zakon o 

radiodifuziji u članu 61, koji propisuje razloge za prestanak, odnosno oduzimanje dozvole emiteru pre 

isteka vremena na koje je izdata, kao mogući razlog ne navodi i prestanak pravnog lica koje je osnivač 

emitera. Pravno bi, međutim, bilo neodrživo to da dozvola opstane u situaciji kada njen imalac 

prestane da postoji. U svakom slučaju, ovo bi mogao biti još jedan od razloga koji bi zakonodavca 

morao motivisati da ubrza postupak usvajanja kompletnog seta novih medijskih zakona. 

 

 

III  MONITORING PROCESA USVAJANJA NOVIH ZAKONA 

 

Početkom avgusta Ministarstvo kulture i informisanja je na svojoj Internet prezentaciji objavilo Nacrte 

zakona o elektronskim medijima i zakona o javnim medijskim servisima, uz obrazloženje da to čini u 

cilju pripreme javne rasprave o ovim aktima. Deo javnosti reagovao je na taj čin Ministarstva 

kritikujući netransparentnost i nedemokratičnost procedure u kojoj se medijski zakoni pišu, odnosno 

donose, budući da se radilo o bitno drugačijim nacrtima u odnosu na one koje je izradila Radna grupa 

Ministarstva. Nažalost, izostala je kvalitativna analiza ovih nacrta, koji, iako imaju pojedine veoma 

sporne odredbe, u pojedinim delovima predstavljaju korak napred u odnosu na nacrte Radne grupe. S 

druge strane, nije jasan argument da su nacrti donošeni netransparentno, s obzirom na to da je Radna 

grupa svoj rad završila početkom maja, te da je posle toga samo nadležno ministarstvo imalo 

ovlašćenja da formuliše Nacrt jer je, u krajnjoj liniji, ono odgovorno za sprovođenje politike u oblasti 

medija i informisanja. Dakle, postupak Ministarstva sa pravnog stanovišta nije sporan, a pitanje 

legitimnosti je potpuno drugo pitanje i nažalost odgovara stanju kulture transparentnosti u donošenju 

zakona, koja je usko vezana za demokratsko sazrevanje društva. Pitanje transparentnosti i 

demokratičnosti postupka usvajanja medijskih zakona jeste jako bitno, ali je bitno i to da se ovi zakoni, 

čije usvajanje kasni već pet meseci, što pre donesu. Ne ulazeći dalje u polemiku oko transparentnosti 

postupka, činjenica je da je Ministarstvo moralo makar da se potrudi oko toga da obrazloži pobude iz 

kojih je menjalo pojedina rešenja iz ranijeg nacrta, kako se u javnosti ne bi stvarao utisak da je Nacrt 

menjan u cilju zadovoljavanja bilo čijih pojedinačnih interesa. Kako god, pokušaćemo da skrenemo 

pažnju na pojedine odredbe koje mogu imati jake implikacije na medijsko tržište, ali i na slobodu 

izražavanja uopšte. 

 



11 
 

3.1.  Nacrt zakona o elektronskim medijima 

 

Osnova za izradu Nacrta zakona o elektronskim medijima je Direktiva EK o audio-vizuelnim 

medijskim servisima. Nacrt u velikoj meri prati tu Direktivu, ali pojedina rešenja Direktive 

implementira na takav način da se nezavisnom regulatoru (RRA) daju prevelika ovlašćenja. Odredba 

člana 24 stav 3 Nacrta zakona predviđa da Regulator sprovodi kontrolu nad elektronskim izdanjima (u 

smislu Zakona o elektronskim medijima), izuzev ako je reč o elektronskim izdanjima štampanih 

medija i samostalnim elektronskim izdanjima nad kojima nadzor vrši ministarstvo nadležno za 

poslove informisanja. To konkretno znači da kontrolu nad Internet portalima radio i TV emitera, u 

kontekstu ostvarivanja obaveza iz Zakona o elektronskim medijima (zaštita maloletnika, zabrana 

govora mržnje i sl.), ostvaruje RRA, dok sličnu kontrolu nad samostalnim elektronskim izdanjima i 

onlajn verzijama štampanih glasila vrši Ministarstvo. Čini se da su oba rešenja sporna. Naime, nije 

sporno to da se interesi poput zaštite maloletnika, zabrane govora mržnje i sl. moraju štititi, ali je 

sporno zasnivanje nadležnosti nad onlajn izdanjima, jer ono ima značajne implikacije na zaštitu prava 

na slobodu izražavanja na Internetu, i to bez opravdanog razloga. Pravo na slobodu izražavanja može 

se ograničavati samo ako je to propisano zakonom i ako je neophodno u demokratskom društvu i to 

radi zaštite najvažnijih interesa tog društva (nacionalna bezbednost, javno zdravlje, prava i slobode 

drugih i sl.), uz obavezno postojanje srazmernosti između mere ograničenja i cilja koji treba da se 

postigne, a to su standardi koje je i Republika Srbija svojim članstvom u Savetu Evrope, kao potpisnica 

Evropske konvencije o ljudskim pravim i osnovnim slobodama, prihvatila. Sporno je pre svega to kako 

Ministarstvo kulture i informisanja može da vrši nadzor nad ostvarivanjem obaveza iz Zakona o 

elektronskim medijima kada je reč o onlajn verzijama štampanih izdanja ako to ovlašćenje nema 

prema štampanim verzijama tih medija? Ovo pitanje je jako bitno zato što su štampana izdanja 

regulisana na potpuno drugačiji način, pa se može kreirati situacija u kojoj za identičan sadržaj u 

štampanoj i elektronskoj formi na Internetu važe različiti režimi. S druge strane, sporno je i ovlašćenje 

RRA da vrši kontrolu nad Internet portalima radio i TV stanica zato što priroda sadržaja Internet 

portala elektronskih medija može biti potpuno drugačija od prirode klasične usluge TV-a i radija i 

između njih nije uvek moguće povlačiti paralele. Internet portali emitera radio i TV stanica u Srbiji u 

praksi su slični Internet portalima štampanih medija i samostalnim Internet izdanjima. Svi oni, po 

pravilu, sadrže vesti, linkove na odgovarajuće video sadržaje, komentare i slično. Sa širokim 

ovlašćenjima predviđenim Nacrtom, a polazeći od legitimnog interesa zabrane govora mržnje ili 

zaštite maloletnika, RRA može kreirati mehanizme koji bitno ograničavaju slobodu izražavanja ili 

dovode do autocenzure, što je, imajući u vidu prirodu i značaj Interneta kao medija, veoma opasno. 

Takođe, nije jasno ni to koja je intencija zakonodavca kad je reč o uvođenju ovakve kontrole. Da li je 

zaista neophodno da se onlajn mediji na silu uvode u kalupe u kojima tretiramo tradicionalne medije? 

Ako se pažljivo analizira regulativa u regionu, nesumnjiva je tendencija jačanja mehanizama kontrole 

medija na Internetu. U Hrvatskoj i Crnoj Gori uvedena je obaveza registracije tzv. elektronskih 

publikacija, što uzrokuje brojne probleme. Takođe, treba jasno napomenuti i to da se Direktiva o 



12 
 

audiovizuelnim medijskim uslugama, kao što joj i ime govori, odnosi pre svega na audiovizuelne 

medijske usluge, kako linearne (televizija), tako i nelinearne (usluge na zahtev). Direktiva dozvoljava 

zemljama članicama da opseg primene proširi i na druge medijske usluge, ali se postavlja pitanje mere 

u kojoj je opseg primene Direktive, makar u Srbiji, celishodno širiti dalje od radija. Ministarstvo je 

javnosti ostalo dužno da objasni koji ga razlozi navode na to da na taj način zadire u ostvarivanje 

slobode izražavanja na Internetu. Pored toga, pojedine odredbe Nacrta zakona teško su primenjive na 

Internet medije. Na primer, član 27 Nacrta, koji predviđa mehanizam prijave nedoličnog sadržaja i 

postupanje RRA po takvoj prijavi, propisuje rok za podnošenje prijave koji traje 30 dana od dana 

premijernog ili ponovljenog emitovanja spornog sadržaja. Sadržaj se na Internet strani skladišti na 

serveru i traje neodređeno vreme, što otvara mogućnost da se Internet portali medija prijavljuju za 

„nedolični sadržaj” bez vremenskog ograničenja, odnosno i nakon isteka rokova koji važe za 

emitovanje istih sadržaja na radiju ili televiziji. Takođe, ostaje potpuno otvoreno pitanje tretmana 

korisnički generisanog sadržaja na sajtovima elektronskih medija, budući da regulator za radiodifuziju 

nema nikakva iskustva koja bi mogla biti primenjiva na takav vid interaktivnosti. Pitanje odgovornosti 

za komentare koji se objavljuju na portalima medija predmet je diskusije i u stranoj stručnoj javnosti, 

tako da rešenja i jedinstvenog odgovora na pitanje kako je regulisati nema ni na globalnom nivou. 

Ovakvi – korisnički generisan sadržaji – povlače čitav niz pitanja. Da li je komentar deo objavljene 

vesti? Da li portal, kao posrednik u komunikaciji, može da odgovara za korisnički generisan sadržaj? 

Na kraju, da li je sadašnji sistem moderacije komentara uspešan ili možda predstavlja jedan vid 

cenzure? Na sva ova pitanja tek treba dati odgovor. Sa svakim novim pitanjem otvara se nova 

kontroverza, pa je ta pitanja neophodno rešavati širim konsenzusom stručne, ali i opšte javnosti, 

imajući u vidu i potrebu održavanja „demokratičnosti” Interneta, koja je u interesu svakog 

individualnog korisnika. Pored toga, jako zadiranje u slobodu izražavanja u ovom smislu može da 

utiče i na biznis modele medija, pa će, osim implikacija po slobodu izražavanja, biti pogođeno i 

medijsko tržište, čija je vrednost i ovako u konstantnom padu. 

 

U Nacrtu zakona sporno je i nerazdvajanje funkcije predsednika Saveta regulatora od funkcije 

direktora službi koje obavljaju stručne i tehničke poslove za potrebe rada Agencije. Radna grupa je u 

prethodnoj verziji Nacrta stajala na suprotnom stanovištu. Osim toga što rešenje koje predviđa 

spajanje funkcija izgleda nedemokratsko i što daje prevelika ovlašćenja jednoj osobi, čini se, iz prakse 

dosadašnjeg rada RRA, da okolnost u kojoj su predsednici Saveta istovremeno bili direktori Agencije 

nije donela nikakvu posebnu vrednost regulaciji radiodifuzije u Srbiji. S druge strane, čini se da bi 

razdvajanje funkcija moglo da doprinese operativnosti Agencije na dnevnom nivou, te izgradnji i 

jačanju njenih kapaciteta. Za razdvajanje funkcija opredelile su se i druge zemlje u regionu, poput 

Hrvatske i Crne Gore. Takođe, evropska praksa nekonvergentnih regulatora, odnosno regulatora koji 

nemaju istovremeno nadležnosti i u odnosu na elektronske komunikacije, ide u smeru razdvajanja 

ovih funkcija. Suprotno rešenje otvara prostor uzurpaciji isuviše velikih ovlašćenja od strane jednog 



13 
 

lica, te potencijalno i pretvaranju savetodavnih i tehničkih službi regulatornog tela u savetodavne i 

tehničke službe jednog čoveka. 

 

Poseban nedostatak Nacrta zakona o elektronskim medijima, koji je Ministarstvo kulture i 

informisanja objavilo početkom avgusta, predstavlja sistemska neujednačenost kriterijuma za 

ocenjivanje nedozvoljene medijske koncentracije u odnosu na one predviđene Nacrtom zakona o 

javnom informisanju i medijima koji je već prošao javnu raspravu. U odnosu na prethodne nacrte, 

Ministarstvo je u tekstu koji je sačinila radna grupa najviše intervenisalo ovde, propisujući nove 

pragove nedozvoljene medijske koncentracije koji su rigidniji i od onih u važećem Zakonu o 

radiodifuziji. U prvobitnim nacrtima medijskih zakona sva pravila o medijskoj koncentraciji nalazila su 

se u Nacrtu zakona o javnom informisanju i medijima, a potom su iz poslednje verzije tog nacrta 

izostavljene odredbe koje se odnose na elektronske medije, da bi na kraju nova rešenja u Nacrtu 

zakona o elektronskim medijima predstavljala zapravo pravi „kopernikanski” obrt u odnosu na sve 

ono što se po ovom pitanju moglo čuti poslednjih godina, još od (nikad usvojenog) Nacrta zakona o 

javnosti i nedozvoljenom objedinjavanju medijskog vlasništva iz 2008. godine. Ukratko, za razliku od 

zabrane vertikalne integracije izdavača štampanih medija i distributera štampe, Nacrt zakona o 

elektronskim medijima dopušta vertikalnu integraciju emitera i vlasnika kablovskih ili drugih 

distributivnih sistema. Takođe, u situaciji u kojoj predstojeća digitalizacija zemaljskog emitovanja 

treba da otvori više prostora u etru u odnosu na analogno doba, predlažu se stroža ograničenja 

medijske koncentracije od onih koja postoje danas, kada je terestrijalna frekvencija daleko oskudniji 

resurs. Takođe, stroža ograničenja u zemaljskom emitovanju nisu praćena i strožim ograničenjima u 

kablovskom emitovanju, iako je broj domaćinstava koja primaju TV signal preko zemaljskog prenosa, 

po zvaničnom podacima RATEL-a za 2012. godinu, pao na oko 40 %, sa tendencijom daljeg opadanja. 

Ovo, zapravo, kreira situaciju u kojoj Ministarstvo, u cilju navodne zaštite medijskog pluralizma, 

pokazuje nameru da strožim pravilima štiti taj pluralizam u sve manje značajnom terestrijalnom 

prijemu, a zanemaruje ga u sve zastupljenijem kablovskom, IPTV, odnosno satelitskom DTH prijemu. 

Ako ovakva rešenja budu prošla, posledica je sledeća – isti vlasnik neće moći da ima više kanala koji bi 

bili dostupni manjini građana, ali će moći da ima gotovo neograničen broj kanala koji bi bili dostupni 

većini građana. Preregulisanje načina prenosa, koji je izgubio svoj dominantan karakter, a u bliskoj 

budućnosti izgubiće i svojstvo oskudnog resursa, uz istovremenu deregulaciju dominantnog načina 

prenosa i otvaranje prostora daljoj vertikalnoj integraciji medija i telekomunikacionih operatora, 

teško da može doneti bilo šta dobro.    

 

3.2.  Nacrt zakona o javnim medijskim servisima 

 

Nacrt zakona o javnim servisima izazvao je polemike u jednom delu javnosti, te je ubrzo povučen sa 

sajta Ministarstva. Formirana je nova mini-radna grupa, koja je trebalo da otkloni njegove nedostatke.  



14 
 

Ono je što je u Nacrtu posebno bilo sporno jeste budžetsko finansiranje javnih medijskih servisa. 

Nažalost, nisu imali efekta brojni argumentovani prigovori, niti ukazivanja na negativne primere iz 

međunarodne prakse, koji pokazuju kako je finansiranje iz budžeta omogućilo visok stepen političkog 

uticaja na uređivačku politiku javnih servisa i na njihovo dalje zaduživanje. Pored toga, budžetsko 

finansiranje u Nacrtu nije uređeno na način koji bi bio u skladu sa evropskim standardima – nije 

isključena mogućnost uslovljavanja i političkih pritisaka prilikom svake pojedinačne uplate, a 

predviđeno je da se sredstva uplaćuju mesečno. Pri tom, ni datumi do kojih se vrši isplata nisu 

precizirani, niti su predviđeni mehanizmi koji bi omogućili da kriterijumi na osnovu kojih bi se 

utvrđivali iznosi za uplatu javnim servisima budu objektivni, unapred poznati, javni i usklađeni sa 

najboljom međunarodnom, a pre svega evropskom praksom. Takođe, Nacrt je potpuno zanemario 

Medijskom strategijom predviđen princip balansiranja prihoda iz javnih i iz komercijalnih izvora. 

Podsetimo, Medijskom strategijom bilo je predviđeno ograničavanje prihoda javnih servisa iz 

komercijalnih izvora, kada prihodi po osnovu pretplate dostignu nivo dovoljan za ostvarivanje 

osnovnih funkcija javnih servisa. 

 

Nadležnosti Republičke radiodifuzne agencije koje se tiču ostvarivanja programskih funkcija javnih 

servisa takođe su sporne. Iako su odredbe o monitoringu programa javnih servisa, koji vrši Agencija, 

kao instrument kontrole na mestu, u nekim rešenjima sporno je to kako se taj monitoring ostvaruje, 

odnosno kakva je svrha postupaka koji se protiv javnih servisa pokreću zbog neizvršavanja 

programskih funkcija. Na primer, javni servisi moraju da dostavljaju Agenciji pritužbe na svoj rad koje 

primaju od gledalaca i slušalaca, kao i izjašnjenja po tim pritužbama, ali nije jasno utvrđeno šta 

Agencija sa tim pritužbama i izjašnjenjima radi. Takođe, zabranjuju se uticaji na nezavisnost 

uređivačke politike javnih servisa, što je dobro, ali se ne propisuje na koji način Radiodifuzna agencija 

reaguje ukoliko oceni da je do takvih uticaja došlo. Povrh svega, zakon nema odgovarajuće kaznene 

odredbe, pa tako ne postoje sankcije ni u slučaju u kome javni servis krši svoje obaveze, niti u slučaju u 

kome RRA ne vrši svoja ovlašćenja. 

 

Član 15 Nacrta posebno izaziva pažnju jer se njim propisuje to da se javni medijski servisi mogu 

ukidati. Iako je to moguće da se uradi samo zakonom, ova odredba mogla bi se čitati i kao recept za to 

kako da se, na primer, pravdajući to merama štednje, a suštinski zbog neslaganja sa uređivačkom 

politikom, javni servis zaista ukine.  

 

Poseban kuriozitet predstavlja činjenica da Nacrt zakona u nekim delovima sadrži norme koje su 

toliko uopštene da je čak i Medijska strategija od njih preciznija i konkretnija. Na primer, Strategija 

predviđa to da je pokretanje novih kanala javnih servisa izuzetno moguće posle prelaska na digitalno 

emitovanje i to ako je to isključivo u funkciji ostvarivanja obaveza javnog servisa; da se novi kanali 

pokreću na osnovu zahteva javnih servisa, koje razmatra i o kojima odluku donosi nezavisno 



15 
 

regulatorno telo u skladu sa zakonom i vodeći računa o programskim načelima i obavezama u 

ostvarivanju javnog interesa, a na osnovu prethodne analize o tome koliko ta načela i obaveze 

ispunjavaju postojeći programi i uz garancije da pokretanje novih kanala ne bi dovelo do poremećaja 

na medijskom tržištu. Nacrt od svega toga odustaje i opredeljuje se za rešenje po kojem republički 

javni servis programske funkcije ostvaruje na najmanje dva opšta i dva specijalizovana televizijska 

kanala (više nego što ih u ovom trenutku ima) i na tri radijska programa. Pri ovome, jedina obaveza 

koju javni servis ima kod uvođenja novih usluga jeste da dostavi programski elaborat regulatoru, pri 

čemu uopšte nije propisano kakve su nadležnosti i ovlašćenja regulatora u odnosu na takav elaborat.  

 

 

IV MONITORING RADA REGULATORNIH TELA, DRŽAVNIH ORGANA I KOLEKTIVNIH 

 ORGANIZACIJA ZA ZAŠTITU AUTORSKOG I SRODNIH PRAVA  

 

REGULATORNA TELA 

 

1.  Republička radiodifuzna agencija (RRA)  

 

1.1.  Aktivnostima Republičke radiodifuzne agencije bavili smo se i u delu ovog izveštaja koji se 

odnosi na implementaciju Zakona o radiodifuziji. 

 

1.2.  Savet Republičke radiodifuzne agencije je 7. avgusta izrekao meru upozorenja emiteru RTV 

Pink, koji ima dozvolu za nacionalno pokrivanje, a zbog povreda obaveza iz Zakona o radiodifuziji i 

Opšteg obavezujućeg uputstva o ponašanju emitera (Kodeks ponašanja emitera). Povod za ovakvu 

odluku RRA bilo je emitovanje čitavog niza saopštenja vlasnika i glavnog i odgovornog urednika RTV 

Pink u kojima je, u periodu od 11. do 26. juna, u udarnim informativnim emisijama svoje televizije 

izneo niz napada na gradonačelnika Beograda Dragana Đilasa i glavnog i odgovornog urednika 

dnevnih novina „Blic” Veselina Simonovića, a o čemu smo pisali u prethodnim izveštajima. Razmere 

napada na Đilasa i Simonovića bile su krajnje neprimerene, a na svaku reakciju druge strane reagovalo 

se novim napadima. Tako je posle saopštenja Nezavisnog udruženja novinara Srbije, u kome je 

osuđeno ponašanje TV Pink i okarakterisano kao zloupotreba nacionalne frekvencije, usledio odgovor 

u kome se izražava „čuđenje” što NUNS staje na stranu „smrdljivih novina Blic“. Takođe je zanimljiv i 

način na koji je bila vođena ova kampanja, u kojoj se nisu birala sredstva. U te svrhe zloupotrebljena je 

i društvena mreža Fejsbuk, na kojoj je TV Pink, kao potvrdu o navodnom neprofesionalnom 

izveštavanju dnevnog lista „Blic”, citirao izjave članova svoje Fejsbuk grupe u kojima je ovaj list bio 

potpuno jednostrano napadan. 

 



16 
 

Osnov za izricanje ove mere RRA postoji u članu 68, stav 1, tačka 2 Zakona o radiodifuziji, a on 

propisuje da su emiteri dužni da obezbede slobodno, potpuno i blagovremeno informisanje građana. 

Ova opšta obaveza razrađena je i u Kodeksu ponašanja emitera, tako što se u delovima 2.3. i 2.8. 

Kodeksa, koji se odnose na opšte programske standarde u informativnom programu i programu 

političkih aktuelnosti, navodi da emiteri imaju pravo na sopstvenu uređivačku politiku, ali da su dužni 

da poštuju makar minimum nepristrasnosti, koja se ogleda u obavezi da činjenično izveštavanje jasno 

odvoje od stava, mišljenja ili komentara. Takođe, prema Kodeksu, nije dozvoljeno manipulisanje 

izjavama, saopštenjima i sličnim sadržajima, s ciljem promene njihovog osnovnog smisla, a emiteri su 

obavezani da poštuje pravilo druge strane, koje podrazumeva da se u izveštavanju o raspravama koje 

uključuju sukob, drugoj strani u raspravi pruži mogućnost da u polemici učestvuje na načelno 

ravnopravan način. Pored toga, Kodeks izričito zabranjuje jednostrane lične napade, kao i vođenje 

dugotrajnih ili ponavljanih kampanja u vezi s pojedinim ličnostima, društvenim grupama ili 

institucijama, bez relevantnih novih podataka koji bi opravdali produženo ili ponovljeno izveštavanje 

o istoj pojavi, događaju, instituciji ili ličnosti. U konkretnom slučaju, RRA je mogao da utvrdi i povredu 

Kodeksa ponašanja emitera u delu koji se odnosi na jezik koji se koristi u programu, a u kome se 

predviđa dužnost emitera da suzbije ekstremne izraze i uvrede.  

 

Članom 17 Zakona o radiodifuziji propisano je da je RRA ovlašćena da izrekne mere opomene i 

upozorenja, a kao najstrožu – meru privremenog i trajnog oduzimanja dozvole. U članu 18 Zakona 

dalje se navodi da se upozorenje izriče emiteru koji: 

 

 i pored izrečene opomene nastavi da postupa suprotno obavezama utvrđenim zakonom ili aktom 

Agencije donetim na osnovu zakona;  

 prvi put prekrši neku od obaveza utvrđenih zakonom, ali na način da to kršenje ozbiljno ugrožava 

ostvarivanje načela regulisanja odnosa u oblasti radiodifuzije; 

 prekrši neki od uslova koji su sadržani u izdatoj dozvoli za emitovanje programa.  

 

Prilikom izricanja upozorenja RRA je dužna da izričito navede obavezu koju je emiter povredio, kao i 

da utvrdi mere koje emiter treba da preduzme kako bi se povreda otklonila, a upozorenje se objavljuje 

u javnim glasilima i obavezno u programu onog emitera na koga se upozorenje odnosi. Član 63 Zakona 

o radiodifuziji dalje propisuje mogućnost privremenog oduzimanja dozvole u trajanju do 30 dana 

emiteru koji, i pored izrečenog upozorenja, nastavi da ne izvršava odredbe zakona ili propisa donetih 

na osnovu zakona, ili ne poštuje uslove predviđene dozvolom za emitovanje programa, ili koji ne 

postupi po merama za otklanjanje učinjenih povreda koje je Savet utvrdio u izrečenom upozorenju. 

Ako emiter nastavi sa ponašanjem suprotnim propisanom, a dozvola mu je privremeno oduzeta 

najmanje tri puta, moguće je i da se izrekne mera trajnog oduzimanja dozvole. 

 



17 
 

U obrazloženju rešenja Republičke radiodifuzne agencije navodi se da je slično ponašanje ovog 

emitera bilo uočeno i 2009. godine, kada mu je Savet RRA izrekao meru opomene zbog kršenja 

Kodeksa ponašanja emitera. Zbog toga je RRA zaključila da je formalni zakonski uslov za izricanje 

upozorenja ispunjen time što je emiteru za sličnu povredu već bila izrečena mera opomene. Zanimljivo 

je i to da je odluka RRA usledila tek u avgustu, iako su se sporna saopštenja emitovala u junu. Ako se 

uzme u obzir uticaj koji na javno mnjenje imaju nacionalni emiteri, posebno oni koji su među 

najgledanijima, postavlja se pitanje da li je RRA mogla brže reagovati, a da pri tom u celosti poštuje 

zakonom predviđenu proceduru. Upozorenje televiziji Pink je dvanaesti slučaj u kome RRA tu meru 

izriče, ali prvi slučaj da je izriče zbog ovakve povrede Kodeksa.  

 

DRŽAVNI ORGANI  

 

2. Ministarstvo spoljne i unutrašnje trgovine i telekomunikacija 

 

2.1. U Službеnоm glаsniku Rеpublikе Srbiје brој 73/13 оd 16. аvgustа 2013. gоdinе оbјаvlјеn је 

Prаvilnik о utvrđivаnju plаnа rаspоdеlе frеkvеnciја/lоkаciја/zоnа rаspоdеlе zа tеrеstričkе digitаlnе 

ТV rаdiо-difuznе stаnicе u UHF оpsеgu zа tеritоriјu Rеpublikе Srbiје. Ministarstvo spoljne i unutrašnje 

trgovine i telekomunikacija Pravilnik je donelo na osnovu člana 84 stav 3 Zakona o elektronskim 

komunikacijama. Plan sadrži uslove za raspodelu radio-frekvencija po lokacijama, odnosno zonama 

raspodele, raspodelu radio-frekvencija i druge tehničke uslove za njihovo korišćenje.  

 

Pravilnik ne uređuje postupak prelaska na digitalno emitovanje, niti utvrđuje rokove za prelazak, već 

samo konstatuje da će se prelazak na digitalno emitovanje televizijskog programa vršiti po fazama, u 

rokovima određenim posebnim propisom koji definiše digitalno emitovanje i pristup multipleksu u 

terestričkoj digitalnoj radiodifuziji. Na ovaj način Plаnom rаspоdеlе se zapravo upućuje na Plan 

prelaska na digitalno emitovanje, čije se usvajanje očekuje u formi izmena, odnosno aneksa Strategije 

digitalizacije, te shodno tome izmenjenog Pravilnika o prelasku sa analognog na digitalno emitovanje 

televizijskog programa i pristupu multipleksu u terestričkoj digitalnoj radiodifuziji. Plan utvrđuje 

frekvencijske dodele i za kanale od 61–69. iz opsega 790–862 MHz, koji se koristi za ostvarivanje 

digitalne dividende nakon prelaska na digitalno emitovanje, ali propisuje da se isti mogu koristiti 

samo do okončanja digitalizacije. Istovremeno, propisani su i tehnički i drugi parametri i uslovi za 

realizaciju mreže. Usvajanjem ovog Pravilnika Ministarstvo spoljne i unutrašnje trgovine i 

telekomunikacija napravilo je još jedan važan korak u pravcu digitalizacije televizijskog emitovanja.  

 

 

 



18 
 

V PROCES DIGITALIZACIJE 

 

Odluka Saveta Republičke radiodifuzne agencije da ne dodeli dozvolu za emitovanje TV programa sa 

nacionalnim pokrivanjem, o čemu smo pisali u delu ovog izveštaja koji se odnosi na implementaciju 

Zakona o radiodifuziji, otvara nove opcije u nastavku procesa digitalizacije. Zvaničnici Republičke 

agencije za elektronske komunikacije i Javnog preduzeća „Emisiona tehnika i veze” (ETV) tvrde da je 

sa tehničke strane moguće završiti oko 70% digitalizacije do kraja godine, ako se frekvencije koje su 

bile na javnom konkursu iskoriste za nastavak procesa digitalizacije. Odluku RRA da ne dodeli 

slobodne frekvencije nijednom kandidatu pozdravili su i u Ministarstvu spoljne i unutrašnje trgovine i 

telekomunikacija, najavivši da će se te frekvencije sada koristiti upravo za ubrzavanje procesa 

digitalizacije. Taj stav podržali su i Delegacija Evropske komisije u Srbiji, Misija Organizacije za 

evropsku bezbednost i saradnju u Srbiji, medijska i novinarska udruženja. Plan Ministarstva, RATEL-a 

i ETV-a jeste da konkretne frekvencije na kojima je ranije emitovala ugašena TV Avala iskoriste za 

proširenje Inicijalne mreže za testiranje emitovanja digitalnog TV signala, čime bi se preko ove mreže, 

koja sada emituje slabom snagom i sa samo 15 predajničkih lokacija, pokrila gotovo čitava Srbija i 

omogućio pravi simulkast (istovremeno emitovanje i digitalnog i analognog signala) do konačnog 

prelaska na isključivo digitalno emitovanje. Da li će se planovi i najave Ministarstva, Sektorskog 

regulatora za elektronske komunikacije i Javnog preduzeća – budućeg operatora digitalne mreže i 

multipleksa zaista ostvariti – ostaje da se vidi. Pre svega, konkursni postupak koji je vođen pred RRA 

praktično je nastavio da traje i nakon odluke od 9. avgusta, budući da su nezadovoljni podnosioci 

prijava imali pravo da prigovore na odluku Agencije, što bi onda zahtevalo novu odluku RRA. Ukoliko 

bi RRA novom odlukom potvrdila ranije donetu, u sledećem koraku Ministarstvo spoljne i unutrašnje 

trgovine i telekomunikacija moralo bi da, po već sačinjenom predlogu RATEL-a, prenameni konkretne 

frekvencije za proširenje Inicijalne mreže za testiranje emitovanja digitalnog TV signala. Ova mreža bi 

na taj način, umesto mreže za testiranje, zapravo postala prava mreža za simulkast. Novi propust 

Ministarstva da svojom odlukom prenameni frekvencije, čak i u slučaju u kome bi RRA novom 

odlukom potvrdila raniju, opet bi nas vratio na početak, odnosno RRA bi ponovo bila u obavezi da 

raspiše novi konkurs i time onemogući proširenje mreže za testiranje u mrežu za simulkast, a tako i, u 

kratkom roku, obezbeđivanje digitalnog signala za bar 70% domaćinstava u Srbiji. 

 

 

VI  PROCES PRIVATIZACIJE 

 

Sa procesom privatizacije medija, osim sporadičnih slučajeva, potpuno se stalo u očekivanju novih 

medijskih zakona. Ipak, neophodno je pomenuti neke događaje iz avgusta koji su u neposrednoj ili 

posrednoj vezi sa ovim procesom.  

 



19 
 

Krajem avgusta u Sjenici je započela dvomesečna obuka novinara za potrebe buduće opštinske 

televizije. Buduća televizija bi, prema najavama zvaničnika, morala da konkuriše za dozvolu i osposobi 

sistem za emitovanje signala, dok bi se u međuvremenu distribuirala kroz kablovske sisteme. Ova 

najava zapravo pokazuje u kojoj meri je medijski sistem u Srbiji neuređen. Uprkos tome što se radi na 

novim medijskim zakonima, koji će potvrditi ono što piše i u postojećim – da država ne može biti 

vlasnik medija – pojedine lokalne samouprave, koristeći činjenicu da je Zakon o lokalnoj samoupravi u 

koliziji sa Zakonom o javnom informisanju i Zakonom o radiodifuziji, očigledno procenjuju da još uvek 

mogu da troše novac poreskih obveznika tako što će otvarati opštinske televizije, te po kriterijumima 

političke podobnosti imenovati njihove direktore i urednike i kontrolisati tokove informacija. Ono što 

bi moglo da bude posebno interesanto jeste pitanje kako bi RRA danas postupila u situaciji u kojoj bi 

državni medij podneo na javnom konkursu prijavu za izdavanje dozvole za zemaljsko emitovanje ili u 

kojoj bi se pred Agencijom pojavio zahtev za izdavanje dozvole za kablovsku distribuciju takvog 

kanala. Dosadašnja praksa, nažalost, pokazuje da RRA nije uvek izdavala dozvole rukovodeći se 

isključivo uslovima propisanim Zakonom o radiodifuziji i propisima donetim na osnovu Zakona o 

radiodifuziji. O tome svedoči primer aktuelnog izdavanja dozvole Javnom preduzeću RTV Trstenik, o 

čemu smo pisali u delu ovog izveštaja koji se odnosi na implementaciju Zakona o radiodifuziji. 

 

TV Vrnjačka Banja više od mesec dana ne emituje informativni program jer zaposleni nisu dobili plate. 

Po izjavama predsednika opštine, plata za zaposlene nema zato što su ove godine u budžetu opštine 

smanjena sredstva za javno informisanje, pa je samim tim i TV Vrnjačka Banja dobila manja sredstva. 

Ovo, s jedne strane, pokazuje nesposobnost lokalnih javnih medija da na tržištu nadomeste sredstva iz 

budžeta za koja su bila uskraćena, a s druge, to da smanjenje sredstava za medije direktno i 

prevashodno utiče na informativne programe i programe o aktuelnostima. U slučaju TV Vrnjačka 

Banja posledica tog uticaja je ta da se informativni programi uopšte više ne emituju. Istovremeno, 

smanjenje sredstava za informisanje u lokalnim budžetima moglo bi ozbiljno da ugrozi i 

implementaciju sistema projektnog finansiranja, predviđenog Medijskom strategijom i nacrtima 

medijskih propisa čije se usvajanje očekuje.   

 

S druge strane, nakon raskida ugovora sa ranijim kupcem, nastavlja se postupak privatizacije 

Televizije Smederevo. Lokalna samouprava prepoznala je potrebu da se taj medij privatizuje zato što 

je trenutno stanje u Televiziji Smederevo neodrživo. To se naročito ogleda u siromašnoj programskoj 

ponudi. Naime, stanica je od pre tri meseca svela svoj program na 14 sati, od čega oko 60% čine 

reprize i reemitovanja sadržaja preuzetih od drugih kuća, s minimumom sopstvene produkcije, koja se 

često svodi na prenošenje saopštenja iz policije i kabineta gradonačelnika. 

 

Na kraju, pomoćnik ministra kulture zadužen za informisanje Dragan Kolarević početkom avgusta je 

najavio da će Tanjug, državna novinska agencija, biti transformisan u Vladin Biro za komunikacije, po 



20 
 

modelu koji postoji u Nemačkoj. Ova najava bi se mogla razumeti kao odluka Vlade Srbije da Tanjug, 

umesto da ga privatizuje, transformiše na taj način da on zapravo prestane da postoji kao novinska 

agencija, odnosno medij. 

 

 

VII ZAKLJUČAK 

 

U avgustu smo brojali poslednje dane stare Vlade Srbije, iščekujući njenu dugo najavljivanu 

rekonstrukciju. Jedan od ministara čiji se mandat okončavao bio je i ministar kulture i informisanja 

Bratislav Petković. Ključna zamerka sada već bivšem ministru jeste ta što u nešto malo više od 13 

meseci svog mandata nije uspeo da u skupštinsku proceduru uvede nijedan od dugo očekivanih 

medijskih zakona. Moguće je da su ministar Petković i njegov tim imali na umu upravo tu činjenicu – 

da rezultata nema i da treba pokazati da se nešto ipak radilo, kada su početkom avgusta na sajtu 

Ministarstva objavili Nacrt zakona o elektronskim medijima i Nacrt zakona o javnim medijskim 

servisima. Ovo je međutim iznedrilo novi problem. Ispostavilo se da su ti nacrti bili bitno drugačiji u 

odnosu na one koje je prethodno izradila Radna grupa tog ministarstva, što je opet izazvalo bujicu 

kritika zbog netransparentnosti u radu. Do zaključenja ovog izveštaja niko nije obavestio javnost o 

tome ko je menjao nacrte Radne grupe, po čijem nalogu i iz kojih razloga. U avgustu smo imali i kraj 

jednog po više osnova neobičnog konkursa za dozvolu za emitovanje televizijskog programa sa 

nacionalnim pokrivanjem. Ako ga uporedimo sa prethodnim konkursom iz 2006. godine, prva stvar 

koja pada u oči jeste odsustvo velikih evropskih i svetskih igrača. Podsetimo, 2006. godine za dozvolu 

za emitovanje televizijskog programa u Srbiji konkurisali su News Corporation i RTL. RTL, s razlogom 

ili bez njega, nije uspeo da dobije dozvolu. Sedam godina kasnije News Corporation pobegao je iz 

Srbije glavom bez obzira,  RTL se više nikada nije vratio, a tender za nacionalnu televizijsku dozvolu u 

Srbiji nije uspeo da privuče nikoga čija bi reputacija bila makar približna reputaciji te dve medijske 

grupe. Nikakvo interesovanje za naš tender kod evropskih i regionalnih medijskih kompanija svedoči 

o tome koliko te kompanije male nade polažu u mogući oporavak srpskog medijskog tržišta. Upravo 

zato, propali tender trebalo bi doživeti kao poslednje upozorenje novoj, rekonstruisanoj Vladi Srbije – 

da je vreme za čekanje isteklo i da su medijske reforme neophodne odmah. 

 

 

 

 

 

 


